Sanatate

Cele mai sănătoase uleiuri pe care le putem folosi la gătit

Publicat de A P
Uleiul este unul dintre alimentele des folosite în gastronomie, fie la prăjit, fie la aşezonarea unei salate sănătoase şi răcoritoare. Acesta are consistenţă lichidă şi poate fi de natură vegetală, animală ori minerală, rezultat prin procese de laborator sau industriale.

Iată ce uleiuri putem folosi pentru gătit:

Uleiul de porumb este bogat în vitaminele B, C, D, E, beta caroten, dar şi în microelemente, fier, mangan, ideal pentru salate. Acizii graşi nesaturaţi pe care îi conţine au proprietăţi hipocolesterolemiante şi cresc totodată rezistenţa organismului la bolile infecţioase.

Uleiul de palmier. Are punctul de fumigaţie de 230 grade Celsius, conţine 40% acizi graşi mononesaturaţi, 10% acizi graşi polinesaturaţi şi 50% acizi graşi saturaţi, consistenţă solidă, cu aspect de untură pe preparatele prăjite şi răcite. Datorită proprietăţilor sale organoleptice, neschimbate prin reutilizare, este des folosit în domeniul alimentaţiei publice. În general, este indicat să folosim uleiul de palmier nehidrogenat.

Uleiul de cocos este rentabil şi are proprietăţi comparabile cu cele ale untului sau uleiului de măsline. Îl recomand celor care urmează o dietă de slăbire, deoarece este metabolizat rapid de către ficat. Astfel, încărcătura calorică se arde.

Uleiul de şofrănel presat la rece are o culoare galbenă – aurie, cu gust de cereale şi o aromă de nucă. Are un conţinut bogat în acizi graşi nesaturaţi şi vitamina E (46mg/100g), dar şi proprietăţi antioxidante, scrie csid.ro.

Uleiul de rapiţă este bogat în acizi graşi polinesaturaţi, omega 3. Recomand consumul uleiului de rapiţă, deoarece conţine acid alpha-linoleic, un precursor al acizilor graşi omega 3, cu proprietăţi hipocolesteroleminate, anitihipertensive, important în prevenţie, dar poate fi şi un bun adjuvant în tratamenului medicamentos al pacienţilor cardiaci.

Uleiul de măsline, vedeta dietelor mediteraneene, este bogat în acizi graşi mononesaturaţi, antioxidanţi  şi  un adjuvant în bolile cardiovasculare. Este indicat în aşezonarea salatelor, sosurilor, peste legumele gatite  la aburi, dar de evitat în prelucrarea la temperaturi ridicate, pentru că se distrug proprietăţile sanogene.

Uleiul de arahide are un punctul de fumegare ridicat, fiind indicat în procesele  culinare care folosesc temperaturi înalte. Se păstrează în locuri reci, uscate şi întunecoase. Uleiul de arahide presat la rece are proprietăţi organoleptice, similare cu arahidele, şi proprietăţi hipocolesteroleminante. Previne cancerul, artitrele şi constipaţia.

Lasa un comentariu